Sabadell i Penedès. Des de l'escepticisme


Deu ser perquè sóc nascut a Catalunya i les meves generacions anteriors també. Catalunya diuen que és terra d’agnòstics, i d’escèptics de gran calibre, tant fins i tot per haver-hi arrelat amb molta força l’anarquisme. Jo em pensava que a mi no m’afectava, però es veu que sí, que la memòria genètica del país em fa males passades.

Sigui com vulgui, he llegit la notícia de l’absorció dels “actius” de la Caixa Penedès per part del Banc Sabadell i m’he quedat astorat. I bocabadat. I quan he pogut tancar la boca he posat en marxa l’aparell reflexiu:

En primer lloc, m’he alegrat molt de no ser un accionista de referència del Banc Sabadell perquè, d’entrada, em sembla un mal negoci molt peculiar aquest d’aquesta absorció. En un moment de depressió econòmica a Catalunya, a Espanya i a la UE, invertir en 400 i escaig oficines bancàries, moltes de les quals dupliquen la xarxa ja existent d’oficines del propi Sabadell, amb els treballadors que porten implícits, i en un territori ja atès, no sembla una bona opció a priori.

En un moment en què la internacionalització és la única sortida possible per a moltes de les empreses del país, el banc pioner en temes d’exportació prefereix invertir dins abans que a fóra... francament em sembla una mala opció. Però com que no soc un dels esmentats accionistes de referència la veritat és que no m’amoïna massa.

És quan hi afegeixo la reconeguda tradicional prudència en la gestió d’un dels bancs més sans de la UE quan començo a preguntar-me les causes que han motivat i els beneficis que li poden representar aquesta absorció d’actius. Acceptant que ni soc la persona més ben informada, ni tinc accés a informació privilegiada, des de la meva humil posició penso que o bé aquesta absorció serà a cost zero pel Banc Sabadell, per contra del què s’ha escrit, mercès a alguna “martingala” financera via Banc d’Espanya, FROB, o el què sigui que se’ns escapa, o bé hi ha motius polítics.

Motius polítics, diu?... quins hi podria haver en fer més gran una entitat financera catalana que, d’aconseguir Catalunya la independència, ja seria ara, sense Penedès, la segona més gran del país, per no dir una de les dues úniques entitats financeres del país?

Al poder polític de torn no li interessa de cap de les maneres haver de torejar amb entitats mastodòntiques que poden tenir postures contràries a les polítiques que aquell poder hagi dissenyat i que puguin entorpir-les o fer-les modificar via finançament. Per tant, sembla que si hi ha motius polítics, no deuen ser aquests.

Calla!... potser... potser és un intent de creació d’una mena de contrapoder a la omnipresent Caixa de Pensions, amb la qual històricament el President Mas s’ha trobat reiteradament enfrontat? Podria ser que la proximitat de l’accionariat de referència i de la direcció del Banc Sabadell a CDC fos més gran de la que públicament sembla? Pot ser que aquesta direcció històricament tant i tant prudent hagi vist que una Catalunya independent el beneficia a bastament, ja que el seu negoci no és tant proporcionalment dependent d’Espanya com el de CaixaBank?...

O només el què passa és que la meva vena escèptica s’ha desbordat i tot és molt més senzill?

Comentaris