Els fets segueixen, més o menys, una
relació cronològica. Les conclusions ho són a grans trets, encara
que per raons de coneixement personal es podria ampliar al detall
d'alguna d'elles. Però com que no és la pretensió d'aquest
document, ho deixo per a una altra ocasió.
Fet:
Els països del Sud d'Europa, entès com a Sud el conjunt dels menys
desenvolupats, després d'anys i panys de sol·licituds i rogatives
marianes, entren a formar part de la Unió Europea.
Fet: Durant uns quants anys -bastants-
reben diners a fons perdut, és a dir sense cost, de la UE per a la
seva modernització i actualització, cosa que fan: modernitzen
infraestructures (AVE, autovies, aeroports), organitzacions
administratives, sistemes de fer desaparèixer cabals públics sense
deixar rastre... En fi, es modernitza tot, excepte organitzacions
productives, el sistema judicial, les comunicacions
administracions-administrats, el sistema d'ensenyament, els trens de
rodalies que no siguin a Madrid i altres coses imprescindibles per a
la productivitat i el futur.
Però, està clar, si volem modernitzar
trens no ho podem fer a partir de les nostres fàbriques obsoletes,
ni basar-nos en estudis de gabinets d'enginyeria que funcionen amb
regla de càlcul, visera i manguitos. I lògicament ho comprem a
l'europa rica, la que ens portava avantatge en tot però especialment
en temes industrials.
Aquestes compres en part les paguem amb diners caiguts del cel, o de la UE és ben igual, i altra part amb crèdits que les administracions i les empreses públiques i parapúbliques sinen ara i adés.
No val argumentar que els diners del fons estructural UE anaven a coses concretes que no eren aquestes, ja que la tresoreria en el fons és un sol conjunt i allò que no calia destinar a subvencionar el camp per part de l'estat, per exemple, perquè ja ho feia la UE, doncs es destinava a l'AVE, o a l'Expo sevillana, o a construir depuradores, tant és. Qüestió de pressupostos.
Aquestes compres en part les paguem amb diners caiguts del cel, o de la UE és ben igual, i altra part amb crèdits que les administracions i les empreses públiques i parapúbliques sinen ara i adés.
No val argumentar que els diners del fons estructural UE anaven a coses concretes que no eren aquestes, ja que la tresoreria en el fons és un sol conjunt i allò que no calia destinar a subvencionar el camp per part de l'estat, per exemple, perquè ja ho feia la UE, doncs es destinava a l'AVE, o a l'Expo sevillana, o a construir depuradores, tant és. Qüestió de pressupostos.
Fet: Els crèdits s'han mantingut
barats durant força anys i les entitats financeres espanyoles han
trobat diner fàcil al mercat internacional. Al seu torn, van
injectar líquid virtual a empreses, particulars i administracions de
tercer nivell, mitjançat crèdits que els sortien força rendibles.
Fet: S'entra en una espiral de negoci
fàcil especulatiu (qui s'hi va oposar? qui no ho va intentar?),
bandejant totalment els valors clàssics immutables:
paciència, esforç, rigor, seny, més esforç ...
Es menysprea l'ensenyament,
l'aprenentatge, la professionalitat. Catalunya no n'és una excepció.
Carn de canó d'aquesta ferotge
especulació és el negoci immobiliari, en tots els seus nivells,
tots. Gràcies a que mou ingents quantitats de diners és presa fàcil
d'entitats financeres, de politicastres, de partits polítics i
d'empreses no productives, sense visió de futur a mig i llarg
termini: neix –i creix- la bombolla immobiliària.
Fet: “L'estat del benestar” en una
versió rei Mides va fent camí, i les despeses socials
sumptuàries es desmesuren. Es desvaloren els serveis públics i
el “això no costa res” impregna les diferents capes socials
autòctones i nouvingudes, creant uns grups polítics assentats en la
teoria d'anar traient d'una mena de bossa de la Mary Poppins que mai
s'acabarà. S'eradica la responsabilitat individual per
substituir-la per la falsa seguretat que dona abdicar en les
administracions la resolució de qualsevol conflicte.
Fet: S'instal·la en la societat la
creença que “som rics”. Com a poble, però també com a
individu.
Fet: La festa dura mentre les
administracions han pogut anar sagnant els ciutadans, empreses i
entitats financeres sense que aquests se n'adonessin o volguessin
adonar-se'n perquè els seus marges o ingressos eren volumètricament
desproporcionats cap amunt en comparació amb les anteriors etapes
econòmiques, de sang, suor i llàgrimes.
Fet: El mercat industrial occidental
clàssic es satura. La Xina, Brasil, la Índia i els països
emergents d'Àsia comencen a autoabastir-se i fins i tot comencen a
ser capaços de captar quotes de mercat en els països occidentals
pel què es refereix a productes d'alt valor afegit.
Fet: Esclata l'engany financer
occidental i en poc temps queda al descobert la temible
dependència financera del primer món dels països emergents, que al
seu torn sí que han estat fent els deures, pel què fa a l'estalvi i
creixement del PIB.
Fet: En època de vaques magres tothom
pensa primer en sí mateix, deixant a l'estacada, si convé, socis,
amics, coneguts i saludats. No és diferent entre països, tampoc a
Occident. Ara, els creditors volen cobrar-se amb escreix aquells fons
que en teoria no tenien cost. Els és ben igual que els trens que van
vendre no funcionin o no siguin viables econòmicament. El què
reclamen són els compromisos que els mediocres però megalòmans
governs del Sud van contreure al seu dia, i exigeixen que es
compleixin. Encara que aquells fons ja hagin tornat a les seves
arques, via pagament de compres anteriors, i també indirectament per
les vendes que han fet al sector privat dels països del Sud.
Fet: Dins de cadascun dels fets
anteriorment descrits, a Catalunya hem d'afegir-hi una càrrega
fiscal excessiva en relació al retorn en inversions en
infraestructures i en serveis als ciutadans, derivats aquests de
l'imparable creixement de l'estat del benestar.
Fet: Ningú podrà negar, a la vista
dels esdeveniments, que d'ençà del 2009, hi ha una ofensiva
Jacobina a l'estat espanyol per part dels dos grans partits,
especialment envers Catalunya, cal suposar que per una qüestió
cabdal: el flux de cabals públics que pot quedar estroncat amb una
proclamació de la independència d'un Estat Català.
Resultat: Catalunya té un problema
econòmic i polític. Espanya té un problema polític i econòmic.
Europa té un problema econòmic.
Resultat: Des de Catalunya es
proposa com a solució dels problemes la independència. L'actual
Govern amenaça retòricament amb la seva proximitat el govern
espanyol, però actua com a esclau que és de la legislació
espanyola, feta des d'Espanya i a favor d'Espanya. No vol trencar
però amb l'esclavatge, desconec si per temes personals (por a la
presó política) o per temes econòmics (interessos creuats de grans
corporacions). O les dues coses.
Resultat: Des d'Espanya resolen els
seus dos problemes per la força. Per la força d'unes lleis
unilaterals i injustes, d'uns tribunals comprats, escassament
legitimats i gens justos i ensenyant de quan en quan la força de la
força. Però en realitat, Espanya té el problema resolt i la nosa
no és més que la que fa un gra en lloc inadequat.
Resultat: La força política
hegemònica de Catalunya queda retratada en la seva estratègia en
visibilitzar-se obertament l'interès nul de l'estat espanyol de
comptar amb ella més enllà de com a figura decorativa, o, com a
molt, com a noi dels encàrrecs.
Resultat: A Europa veuen a venir un
problema econòmic afegit: Espanya sense Catalunya, amb la
situació de crèdit públic actual, amb la necessitat econòmica de
compensar l'espoli a què sotmet Catalunya, i amb els mercats
alterats, serà una segona Grècia. No interessa per tant
la independència de Catalunya. Encara que d'aquí a uns anys
segurament seria un estat de contribució neta a la UE. Per tant,
potser després de la crisi...
Resultat: Els interessos de
Catalunya pel que fa a l'agenda del futur independent són justament
contraris als europeus: ens hem de valdre de la situació
econòmica actual per fer veure a una majoria social la millora que
els representaria a ells i a les generacions futures la independència
de Catalunya. Per tant, no podem esperar a què la situació
econòmica millori. Tampoc podem esperar per la pressió que exerceix
ara mateix, i exercirà en el futur immediat, l'estat espanyol sobre
dos pilars catalans: la llengua i el teixit PIME i emprenedor, bàsic
per la nostra economia.
Conclusions:
- El Govern de la Generalitat actual no serveix als interessos de Catalunya i dels catalans:
- Actualment no se'l pot guanyar en cap camp. I no podem esperar a un possible recanvi dins de quatre anys.
- Per tant, se l'ha de convèncer que si ara modifica l'actitud, el seu futur al capdavant de les institucions llavors estatals estarà assegurat. L'historia recent avala aquesta tesi. Feina a fer des dels estaments econòmics perjudicats per les actuacions de l'estat espanyol (caixes d'estalvi, empresaris desnonats...), des de la societat civil i des dels partits polítics adients, amb actuacions decidides cap a la independència, defensades sense fissures.
- A algun partit de la oposició per l'esquerra, que es diu sobiranista, se l'ha de desemmascarar, ja que mai avant-posarà el país per davant del seu ideari. I soscava el futur real de l'Estat Català. També a algun altre partit que es diu independentista, però que la seva única missió demostrada és dinamitar les propostes i accions que s'emprenguin en aquest sentit.
- Calen aproximacions diplomàtiques diàfanes amb USA, països nòrdics UE i no UE, i Israel. I el Vaticà. També econòmiques amb Brasil, Índia i Xina. De retruc amb Austràlia i Nova Zelanda, com actors a sumar, i models a imitar.
- Cal mantenir també clarament les relacions comercials amb el Magreb, en el benentès que una millora econòmica de Catalunya també ho és per a ells, al mateix temps que els pot servir de camí d'entrada comercial i diplomàtica a la UE rica, amb el temps.
- Cal mantenir una unitat d'acció visible al Parlament Europeu, per legitimar les accions polítiques que es prenguin. Encara que sigui com ara, només amb els tres diputats catalans.
- Cal posar a treballar equips de juristes per poder proposar els passos a seguir amb les lleis: manteniment, derogació, millora, canvi, simplement no adoptar-la... Aquest equip és bàsic per a la continuació de relacions amb UE i l'Espanya resultant.
- Calen grups de treball sectorials per analitzar, adaptar als temps i tècniques actuals, millorar i proposar les alternatives als polítics constituents, quan es declari la independència. Això podria portar-nos a un Estat més que modern, més barat, que podria ser mirall dels estats del primer món.
- Grup de treball importantíssim és el de la seguretat. L'organigrama en aquest camp que s'hagi considerat el millor ha de poder funcionar l'endemà mateix de la proclamació de la independència, amb una lleialtat absoluta. No s'ha d'abandonar cap camp: policia, serveis de seguretat, serveis d'espionatge i exèrcit.
- No tenim temps. (#tenimpressa, al twitter)
Aplicant les conclusions, potser així,
només potser, ens en sortirem i els nostres néts tornaran a viure
millor que els nostres fills i que nosaltres.
Comentaris