L'ECONOMIA I LA POLÍTICA A CATALUNYA EL 2010

Anàlisi i lluita contra una crisi ètica, econòmica, social i política

Notes:

a) Quan aquí es parli de pimes ens volem referir a micro, petites i mitjanes empreses, incloent-hi autònoms i professionals.

b) El llistat no pretén ser exhaustiu, ni les solucions definitives ni indiscutibles.

1.- Factors importants que afecten l'economia catalana.

    • ◦.General:

      • ▪.Valoració molt negativa dels administradors polítics, per part dels ciutadans: absència de confiança, sinó directament desconfiança.

      • ▪.Falta de crèdit inter-empreses, motivat pel reiterat incompliment dels terminis de lliurament, pagament, nivell de qualitat, etc., hereu directe dels reiterats incompliments per part de les Administracions i les grans empreses de qualsevol sector.

      • ▪.Pèrdua generalitzada d'autoritat jeràrquica dels líders, degut als visibles i constants incompliments de les normes dictades per i per a la pròpia administració i a la quantitat desproporcionada de normatives existents que, en canvi, no es fan complir, ni es poden complir.

    • .Sector primari:

      • ▪.Preus baixos en origen.

      • ▪.Excessiva càrrega intermèdia.

      • ▪.Control del mercat minorista en poques mans: grans superfícies, mode de vida.

      • ▪.Poca, dolenta i ineficaç organització entre productors: cal potenciar les associacions que “vagin per feina”.

      • ▪.Poc suport real al sector per part de les administracions: poques persones=pocs votants.

    • ◦.Sector industrial:

      • ▪.Poca productivitat.

      • ▪.Poca i recelosa inversió privada.

      • ▪.Absència de finançament bancari.

      • ▪.Falta d'interès en el reciclatge i adequació dels RRHH, per part de l'empresa, degut a unes relacions laborals excessivament rígides.

      • ▪.Molt poc interès en l'aprenentatge constant per part dels empleats, especialment a grans empreses dependents de les administracions.

      • ▪.Molt poca inversió en R+D+i. I gens d'interès.

    • .Sector serveis:

      • ▪.Poca inclusió de les noves tecnologies, exceptuant la banca, les agències de viatges i assimilats.

      • ▪.Oligopolis de fet en l'ítem subministres, ja que les empreses estan en mans de consells d'administració de clara dependència de la banca, les caixes d'estalvi i les asseguradores.

      • ▪.Excessiu desenvolupament i dependència de subsectors de clara vocació especulativa i no creativa, creadors de corrupció política.

2.- Propostes de millora:

    • ◦.Propostes generals:

      • ▪.Expansió imprescindible de la comunicació per Internet entre particulars/administració/banca, etc. Certificats digitals universals.

      • ▪.Millora imprescindible de les TIC, tan en qualitat com en extensió geogràfica, encara que no siguin rendibles a curt.

      • ▪.Establir la REAL lliure competència, especialment en comunicacions, en el sector energètic i el de subministrament d'aigua.

    • .Sector financer:

      • ▪.Imprescindible:

        • •.Canvi radical d'actitud en la concessió de crèdits: prioritzar el projecte abans que qualsevol altra consideració, com la de la “seguretat” del retorn del crèdit.

        • •.Implicació en els projectes industrials com a financera, mai com a soci partícip.

        • •.Aprimament d'estructures empresarials. Aprofitament de les noves TIC.

        • •.Canvi absolut de discurs: la banca no “ajuda” l'empresa i el particular, sinó que vol fer-hi negocis conjuntament. Així evitem actituds falsament paternalistes i la permissivitat social implícita per a “esprémer” el client.

        • •.Millora obligatòria del DIÀLEG amb el client de poc volum, actualment un monòleg.

        • •.Recuperació legal i obligatòria de la figura del banquer com a “banquer de les persones clientes” (és a dir com a extensió de la “butxaca de les persones”), abandonant la realitat actual de ser un col·laborador encobert de les administracions i de les empreses amb clientela captiva, en contra dels interessos dels seus propis clients.

        • •.Suport decidit de l'administració amb avals 100% a la concessió obligatòria de crèdits raonables a pimes i treballadors, tant per a inversió com pel circulant.

        • •.Vetar legalment la participació directa i/o indirecta de les entitats financeres en l'accionariat d'empreses tan públiques, com semipúbliques o privades.

      • .Molts dubtes raonables sobre les fusions de caixes d'estalvi:

        • •.Les fusions provoquen un allunyament del territori i de la problemàtica del dia a dia. Per tant, del petit client, tant pime com particular. Això per no parlar de la dilució d'entitats catalanes en un àmbit estatal, amb la pèrdua total real del control (Caixa Penedès, Caixa Laietana)

        • •.Advoquem millor per un aprimament de l'estructura, compartint supra-estructures i el finançament de macro-projectes amb la formació d'UTEs o figures paral·leles, i amb la concessió obligatòria de préstecs sindicats a partir d'imports de determinat volum.

        • •.Les fusions són sinònim de la pèrdua del control polític sobre un nou oligopoli financer de poder gairebé il·limitat, com passa ja amb la banca privada i altres, impossibilitant el diàleg i fins i tot la legislació en funció de les necessitats del país per davant dels interessos particulars d'aquells.

      • ▪.Establir la lliure competència, facilitant la presència de la banca estrangera, evitant així, de facto, oligopolis difícils de controlar.

    • .Justícia i mercantil:

      • ▪.Cal invertir indiscriminadament en noves tecnologies per facilitar, simplificar i abaratir els tràmits.

      • ▪.Desaparició de la figura del procurador.

      • ▪.Impuls del certificat digital per a la relació dels advocats entre sí i amb els tribunals, registres, administracions, etc.

      • ▪.Proporcionar als advocats que ho desitgin eines tecnològiques amb suport jurídic per abaratir i agilitzar tràmits mercantils.

      • ▪.Tribunal Superior de Justícia format per magistrats o jutges ,d'elecció directa amb limitació de mandats i clares incompatibilitats d'obligat compliment.

      • ▪.Augment significatiu de la nòmina de jutges, a la recerca d'una justícia ràpida.

    • .Administració:

      • ▪.Imprescindible:

        • •.Aprimament de l'estructura de les administracions. Reducció del funcionariat no judicial.

        • •.Nova llei de la funció pública, primant els funcionaris de carrera, vocacionals, i en constant reciclatge, i privatitzant determinats serveis, si cal. Reclutament dels excel·lents en cada àrea com a alts funcionaris en col·laboració constant i directe amb els responsables polítics de torn. Equiparació dels drets dels funcionaris als dels treballadors per compte de tercers, inclosos els supostos d'acomiadament.

        • •.Assumpció obligatòria per part de les Càmeres de la Propietat de la gestió dels lloguers al propietari d'immoble que ho sol·liciti, garantint-li el cobrament de les rendes de lloguer.

        • •.Nova llei electoral amb circumscripcions petites i representants per circumscripció. Limitació de mandats. Llei d'incompatibilitats restrictiva.

        • •.Oficina anticorrupció amb plens poders sobre totes les administracions, independent, amb policia adscrita específicament sota la tutela directa de l'esmentada oficina. Amb plens poders d'actuació sobre les incompatibilitats.

        • •.Limitació real de les despeses dels partits polítics i dels polítics personalment pel què fa a la campanya electoral.

        • •.Prohibició d'endeutament dels partits polítics específicament amb entitats financeres, persones físiques o societats de capital risc, o qualsevol altre tipus d'endeutament.

        • •.Regulació clara i franca de la immigració, amb resolucions administratives ràpides i raonades. Pla de xoc a la recerca del punt de partida.

      • ▪.Cal una llei de finançament dels partits.

      • ▪.Cal una llei de finançament local. Lògica, escrupolosa i realista.

        • •.Intervenció legislativa sobre els nous POUM i establint terminis obligatoris de gestió i/o posta al mercat dels espais re-qualificats en urbà i/o industrial.

      • ▪.Millorar la capacitat de comunicació entre administracions i administrats, abandonant el llenguatge poc entenedor. Fer-ho extensiu a l'administració de Justícia. Facilitar la lectura de notificacions i comunicats a tots els nivells.

      • ▪.Principi de confiança prèvia. Tant en nous negocis com en noves activitats: hi ha normatives i tècnics homologats i responsables per a aplicar-les? Doncs, que es noti en els nous projectes! (copiar nou model portuguès de les funcions dels advocats com a tècnics).

      • ▪.Facilitar tots els tràmits: gestor i inspector únic, principi de confiança prèvia, control dels gestors per part de l'oficina anticorrupció. Lema: l'Administració no és una trava, és una ajuda.

      • ▪.Estatut d'independència del Defensor del Poble. Incompatibilitat del càrrec per a persones relacionades amb la política i/o partits polítics. Millora pressupostària i de recursos. Resolucions d'obligat compliment.

      • ▪.Obligació d'obrir oficina d'atenció al ciutadà als càrrecs electes, amb horaris mínims d'atenció reglats, amb finançament mínim a càrrec del pressupost públic, millorable per compte de l'elegit.

    • .Treball i societat:

      • ▪.Imprescindible:

        • •.Substituir el concepte lloc de treball per treballador. El lloc de treball no és una propietat com el seu nom sembla indicar, no és immutable.

        • •.L'esforç s'ha de fer en la defensa del treballador, no en la del lloc de treball. De tots els treballadors, per això s'ha de facilitar el reciclatge professional, l'aprenentatge continu, la millora personal i facilitar la millora econòmica a qui se la treballi.

        • •.L'empresa s'ha d'entendre com el lloc comú on els empleats i els propietaris defensen els seus ingressos. Això requereix suport informatiu i divulgatiu.

        • •.Facilitats de l'Administració, descarregant l'empresa de responsabilitats i feina administrativa i fiscal, aprofitant les noves tecnologies i l'excedent actual de funcionaris administratius.

      • ▪.Clara, decidida i profunda despenalització fiscal de les rendes per treball, especialment els augments fruits de complements i millores de treball.

      • ▪.Sous a l'alça, en funció de productivitat, dedicació, qualificació personal, i interès en la feina i en la pròpia millora professional, amb clara despenalització fiscal d'aquests increments de rendes per treball. Tan en empleats privats com públics.

      • ▪.Subsidi d'atur només per a treballadors que realitzin treball social en el període que el percebin o que es reciclin i entrin en processos d'aprenentatge, formació i millora de les seves capacitats professionals i/o tècniques.

      • ▪.Decidida penalització fiscal i mercantil de les prejubilacions, tant a les empreses que les promoguin com als treballadors que s'hi acullin.

      • ▪.Nova regulació laboral, que valori l'esforç i penalitzi el “tantsemenfotisme” professional.

      • ▪.Penalització fiscal i jurídica clara de les rendes especulatives.

      • ▪.Nou marc de relacions laborals que propiciï l'excel·lència, l'interès, la participació dels empleats en la millora i innovació de les empreses.

      • ▪.Facilitats fiscals i mercantils als jubilats que desitgin fer un treball remunerat a temps parcial.

      • ▪.Reforma dels sindicats i dels representants sindicals, seguint les pautes de les propietats i sistemes proposats per als polítics.

      • ▪.Hores sindicals fora de l'horari laboral, tant per als representants sindicals com empresarials.

      • ▪.Incentius als empleats i col·laboradors per a proposar millores de productivitat, comercials i tècniques a l'empresa.

    • .Educació i ensenyament:

      • ▪.Reforma definitiva de l'ensenyament en què es premiï l'esforç, l'interès i la dedicació, fugint de “l'igualar per baix”.

      • ▪.Política de beques i subvencions de real impacte a la societat, buscant l'igualtat d'oportunitats.

      • ▪.Impuls de l'excel·lència en l'ensenyament.

      • ▪.Ensenyament a les universitats basat en el debat enriquidor a partir del coneixement. Minimitzar el nombre de classes magistrals.

      • ▪.Implicació absoluta de la família en l'educació dels infants i dels joves. La societat ni pot ni ha de fer-se càrrec de l'educació de les noves generacions.

      • ▪.Abolició de la legislació indiscriminada a l'entorn dels maltractaments : un “calvot” a temps pot ajudar; això sí, no en cal més d'un.

      • ▪.Educació en la competitivitat, el compromís i la jerarquia, però també en la generositat i en el lideratge no imposat.

      • ▪.Educació en la presa de decisions democràtiques, però també de l'assumpció de les decisions col·legiades: pensar en els altres.

      • ▪.Educació en una societat de drets però, també i paral·lelament, de deures. Els nostres deures comencen on comencen els drets dels altres.

    • ◦.Legislació:

      • ▪.Imprescindible

        • •.Lleis de fàcil comprensió i lectura, per al ciutadà mig, fugint de legislar per a minories.

        • •.Lleis en què prevalguin el sentit democràtic i el sentit comú, amb articulats clars i reduïts al mínim necessari.

        • •.Només s'han de promulgar lleis que l'administració compleixi i que sigui capaç de fer complir, donant cabal importància a les normes ja testades i de conegut resultat.

      • ▪.Legislació bàsica (constitució, reglaments, lleis de sanitat, d'educació, fiscalitat a llarg termini,...) aprovada amb el màxim consens que sigui possible, per evitar el vaivé de derogacions i promulgacions en funció de l'opció política escollida.

      • ▪.Facilitar les iniciatives legislatives populars i les consultes populars reals. Regular en la mesura del possible per convertir els enquestadors gairebé en fedataris públics, amb obligació d'assumpció de responsabilitats per tergiversació de dades.

      • ▪.Modificar la normativa parlamentària per evitar de soca-rel el vot només en funció del partit a què es pertanyi. L'espectacle actual del dit del cap de grup aixecat, indicant l'opció a votar és, com a mínim, degradant i patètica.

      • ▪.Restituir a través de les lleis l'ordre jeràrquic i l'autoritat, deixant de costat falsos progressismes. Desterrar l'autoritarisme., la manipulació en especial la informativa, i l'amiguisme.

Comentaris